ДБР відновило повну картину та встановило причини авіакатастрофи літака Ан-26Ш в Чугуєві (ВІДЕО)
Державне бюро розслідувань завершило досудове розслідування у справі падіння військового літака АН-26Ш в Чугуєві, яке трапилося 25 вересня 2020 року.
Начальник відділу слідчого управління ДБР Вадим Приймачок на брифінгу розповів про остаточні результати розслідування кримінального провадження.
«Менше восьми місяців знадобилося слідчій групі ДБР для того, щоб розібратися з обставинами трагедії, яка забрала життя 26 військовослужбовців Збройних Сил України», - зазначив Вадим Приймачок.
Він розповів, що за період слідства слідчі ДБР провели значний обсяг слідчих та процесуальних дій, серед яких близько 150 експертиз: 27 судово-медичних, 71 генетико-молекулярних, 25 порівняльних молекулярно-генетичних, 5 фоноскопічних, 2 експертизи відеозвукозапису, 2 комп’ютерно-технічні, 5 почеркознавчих, а також — вибухотехнічну, комісійну військову, додаткову комісійну військову, судову психологічну, хімічну експертизу нафтопродуктів та паливно-мастильних матеріалів, економічну, інженерно-транспортну.
Також слідчі ДБР допитали понад 70 свідків та 29 потерпілих. Забезпечено проведення понад 20 тимчасових доступів до важливих документів та речей і їх одночасна виїмка.
Під час досудового розслідування спеціалісти Головної інспекції Міністерства оборони України провели технічне розслідування катастрофи, висновки якого підтверджено експертним шляхом.
Слідство встановило основні причини трагедії:
• незаконне допущення до польотів у складі екіпажу курсантів, які не завершили відповідну Програму підготовки;
• незаконне надання керівником польотів дозволів на посадку-зліт літака Ан-26Ш «конвеєрним» способом;
• не надання керівником польотами практичної допомоги непідготовленому екіпажу під час відмови двигуна на літаку;
• видання документів, які дозволяли вправи, не передбачені Керівництвом льотної експлуатації літаків АН-26, які не забезпечували безпеку польотів;
• систематична організація польотів із більшою ніж дозволено кількістю курсантів на борту;
• незаконні дозволи на польоти у нічний час без необхідної кваліфікації командира екіпажу.
Слідчий наголосив, що основною причиною трагедії став незаконний дозвіл на зльоти літака конвеєрним способом.
«У зв'язку з тим, що відбувався зліт конвеєром, вказана поломка не змогла бути виявлена екіпажем своєчасно, а була виявлена на етапі зльоту, при швидкості, яка вже не дозволяла здійснити посадку, оскільки в даному випадку могли бути непередбачувані наслідки», - зауважив Вадим Приймачок.
«Як вбачається з матеріалів розслідування, дії підозрюваних по організації та проведенню навчальних польотів із курсантами фактично були спрямовані на економію часу польотів та палива, якого явно не вистачало для задоволення навчальних потреб. Однак, ніяким чином не можна співміряти зекономлені хвилини та літри палива із втраченими життями 26 людей», - сказав начальник відділу слідчого управління ДБР.
Досудовим розслідуванням встановлено осіб, які вчинили кримінальні правопорушення, що перебувають у причинно-наслідковому зв’язку з авіакатастрофою.
Зокрема, до кримінальної відповідальності притягнуто 6 осіб, а саме:
• командувача Повітряних Сил Збройних Сил України;
• начальника Харківського національного університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба;
• командира військової частини А4104;
• заступника командира військової частини А4104;
• заступника командира військової частини з льотної підготовки;
• керівника управління польотами 25 вересня 2020 року на аеродромі «Чугуїв».
«Відносно усіх застосовано запобіжні заходи, один утримується під вартою. Обґрунтованість повідомлених підозр перевірялася слідчими суддями під час обрання та продовження вказаним особам запобіжних заходів. Визначена попередньо кваліфікація їх діянь (бездіяльності) на думку слідства є правильною», - підкреслив начальник відділу слідчого управління ДБР.
За словами Вадима Приймачка, слідчі ДБР під час розслідування вказаного кримінального провадження зі всією ретельністю та об’єктивністю повно, всебічно і неупереджено дослідили обставини кримінального провадження.
«Слідчі ДБР надали належну правову оцінку діям (бездіяльності) як нижчого, так і вищого керівного складу Повітряних Сил ЗС України. Встановлені особи, чиї дії чи бездіяльність фактично призвели до загибелі військовослужбовців ЗС України. На цей час зібрані докази свідчать про причетність вищевказаних шести підозрюваних до вчинення інкримінованих їм кримінальних правопорушень і кожен із них притягнутий до відповідальності в межах своєї вини», - підкреслив Вадим Приймачок.
На цей час у даному провадженні уже розпочато процедуру відкриття матеріалів сторонам кримінального процесу.
«Вирок у вказаному кримінальному провадженні буде не тільки карою обвинуваченим за скоєні ними діяння, але й буде сприяти тому, щоб подібні випадки (за умови належного виконання своїх службових обов’язків військовими посадовими особами та дотриманням ними правил безпеки польотів) не повторилися в майбутньому, щоб майбутні курсанти та військовослужбовці-льотчики були впевнені у безпечності польотів на літаках», - зазначив начальник відділу слідчого управління ДБР.